Zoek en vind

noun_clock_1570073_b33270

De experts van Totaalbed praten ons bij: het verschil tussen nestvorming en kuilvorming in je matras

Heb jij dat ook wel eens, het gevoel dat je in een kuil ligt? In ‘beddentaal’ noemen we dat kuil- en nestvorming. Het kan voorkomen bij elk soort matras, van elk materiaal en van elk merk. Wist je dat een kuiltje ook positief kan zijn? We vertellen je er graag meer over en beantwoorden vijf vaak gestelde vragen.

1: Wat is nestvorming?

We zeggen het bijna allemaal wel eens: ‘Ik duik mijn nest in’. En bijna altijd is dát ook precíes wat we doen. Want de tijk en de afdeklaag van je matras vormen zich naar jouw lichaam. Je maakt zelf dus als het ware een nestje. En dat is heel logisch. Want onze heupen en schouders steken uit. Dus het heup- en schoudergedeelte van het (top)matras worden zwaarder belast dan bijvoorbeeld het voet- en hoofdgedeelte. Na een tijdje voelen de meer belaste plekken zachter aan dan de rest van je matras. Dit heet nestvorming. Vaak blijven de contouren zichtbaar in de bovenste laag van je (top)matras. Heel natuurlijk dus.

2: Wat zijn de voordelen van nestvorming?

Geen paniek als je na verloop van tijd een nest ziet in jouw (top)matras. Door nestvorming sluit de matras overal goed aan op het lichaam. Hierdoor is de druk op je wervelkolom mooi gelijkmatig verdeeld. Je rug krijgt de hele nacht dus alle kans om goed te herstellen van het werk overdag. Ander voordeel: je schouders en heupen ervaren minder druk op een door jouzelf voorgevormd matras. Hiermee voorkom je nek- en heupklachten. En: of je nou een zij-, rug- of buikslaper bent, door nestvorming past je matras zich aan, zodat je altijd lekker ligt.

3: Wanneer is er sprake van kuilvorming?

Nestvorming is niet hetzelfde als kuilvorming. Heb jij echt een kuil in je matras? Dan is dat slijtage. Het draagvermogen en de veerkracht zijn op die plek niet meer wat ze waren. Maar: hoe weet je nu of je een kuil ziet, of toch je eigen nestje? Zo herken je kuilvorming: leg eerst het (top)matras zonder matrastijk op een vlakke ondergrond. Leg nu een rechte lat diagonaal over het (top)matras. Is de ruimte tussen het (top)matras en de lat op sommige plekken groter dan 2 centimeter? Dan is er sprake van kuilvorming.

4: Hoe voorkom je kuilvorming in je matras?

Kuilvorming kun je voorkomen. Keer je normale matras een keer in de vier weken om. En keer je topmatras een keer in de twee weken om. Je kunt je matras omkeren van boven naar onder en van hoofdeinde naar voeteneinde. Wissel hiermee af naar eigen inzicht. Je zult zien dat je (top)matras hierdoor goed in model blijft.

5: Wanneer kun je beter een nieuw matras kopen?

Nestvorming is een goed teken. En lichte kuilvorming kan geen kwaad. Maar als je matras doorzakt, is het natuurlijk een ander verhaal. De beste graadmeter is jouw eigen lichaam. Sta je op met klachten aan bijvoorbeeld je nek, rug of heupen? Dan is het misschien tijd voor een nieuw matras. Na een jaar of acht is dat trouwens sowieso het geval. Want de veerkracht en het draagvermogen van elk matras worden in de loop der jaren minder. Niet zo gek als je bedenkt dat jouw matras je dan al zo’n 25.000 uur van een fijne nachtrust heeft voorzien.

Bron: https://www.totaalbed.nl/inspiratie/blog/advies/Kuilen-in-je-matras-deze-dingen-moet-je-weten/

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on google
Share on tumblr